Finanțarea unei organizații neguvernamentale (ONG)
Pentru finanțarea activităților desfășurate ONG-urile au la dispoziţie o serie de mecanisme financiare: grant-uri şi subvenţiile din fondurile publice şi grant-uri
din partea fundaţiilor şi asociaţiilor naţionale şi internaţionale.
De asemenea, ONG-urile au posibilitatea de a atrage atrage finanțări prin sponsorizări în bani sau în natură din partea persoanelor fizice sau juridice, din direcţionarea a 2% din impozitul pe venit de către persoanele fizice, sau din direcţionarea a 20%
din impozitul pe profit de către persoanele juridice.
Vom face o scurtă trecere în revistă a oportunităților de finanțare existente pentru ONG-uri:
1. Finanțări din fonduri nerambursabile din partea Uniunii Europene.
2. Finanţările guvernamentale pot fi de două tipuri : directe sau indirecte.
Finanţările directe constau în sprijin financiar alocat din bugetul public la nivel central şi sunt administrate prinagenţii guvernamentale, cum sunt ministerele. Acestea pot fi :
• Subvenții acordate de stat în baza Legii nr. 34/1998 privind acordarea unor subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor române cu personalitate juridică care înfiinţează şi administrează unităţi de asistenţă socială. Acestea sunt acordate de către Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.
• Finanţări nerambursabile din fonduri publice în baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activităţi nonprofit de interes general. Acestea sunt acordate prin intermediul Primăriilor.
• Programe de interes naţional administrate de ministerele sau agenţiile guvernamentale de resort.
Finanţările indirecte pot lua forma unor avantaje fiscale, cum este, de exemplu, necolectarea impozitului pe venit pentru organizaţiile neguvernamentale.
O altă sursă de finanțare pentru ONG-uri sunt granturile oferite de fundațiile românești, străine și organizațiile internaționale, precum și granturile oferite de companiile private românești.
Pentru o mai bună informare legată de finanțările curente, ONG-urile trebuie să acceseze periodic paginile acestora de internet în vederea identificării call-urilor active.
Pentru a-și diversifica sursele de finanțare ONG-urile pot utiliza și fundraising-ul comunitar:
- Donații prin SMS. Este o metodă populară de atragere de fonduri, atât datorită sistemului facil prin care un donator poate direcționa bani spre o cauza în care crede, cât și a costurilor reduse pentru organizații care organizează campanii de strângere de fonduri prin SMS.
- Colectele stradale pot fi o bună metodă de fundraising pentru organizațiile care se bucură de vizibilitate în comunitate și care pot dispune de un număr mare de persoane care să participe la colecta stradală. O rată de succes mai mare o au colectele stradale care beneficiază de promovare media.
- Debitul direct presupune existența unui acord între bancă, clientul băncii și organizația beneficiară, prin care banca este autorizată să efectueze automat plăți din contul clientului către organizație la un interval de timp prestabilit și având ca obiect sume de bani prestabilite.
- Urnele de donații sunt amplasate de obicei în spații comerciale sau spații des circulate, care pot asigura paza acestora. Acestea trebuie personalizate astfel încât să conțină un mesaj clar.
- Evenimentele de atragere de fonduri pot lua forme diverse, de la gale de premiere, licitații, concerte, evenimente de sărbători, festivaluri, până la competiții sportive, evenimente gastronomice, piese de teatru etc. Pe lângă strângerea de fonduri, acest gen de evenimente ajută la extinderea rețelei de donatori, întărirea imaginii
- organizației și creșterea vizibilității acesteia, recrutarea de noi voluntari și atragerea atenției asupra cauzei susținute.
- Sponsorizări din partea companiilor. Este o metodă de atragere de fonduri din partea companiilor prin contracte de sponsorizare în baza Legii nr. 32/1994. Obținerea unei sponsorizări din partea companiilor necesită o etapă de documentare premergătoare în vederea identificării persoanei care poate fi abordată din cadrl companiei, a obiectivelor comune sau a sumei.
- Donațiile salariale sunt făcute de angajați direct din salariul lor către organizația neguvernamentală, printr-un sistem susținut de compania pentru care lucrează. De cele mai multe ori, compania ai cărei angajați aleg să facă donații salariale, dublează sumele strânse de la angajați.